27 Mayıs 2012 Pazar

Değerlerle Yönetim

            İşgörenleri  ortak değerler etrafında bütünleştirip, değer odaklı davranmalarını sağlayan bir yönetim yaklaşımıdır değerlerle yönetim. İnsanların aklı ile hareket eden bir varlık olmaktan çok değerlerle hareket eden bir varlık olarak görülmesi değerlerle yönetimin temel varsayımını oluşturmaktadır. Değerlerle yönetim, işgörenin hem kafasına hem de kalbine hükmetmeye çalışan bir yönetim anlayışıdır. Okulda etkili bir iletişim informal iletişimin artırılmasıyla mümkündür. Örgütteki tüm bireylerin temel değerler etrafında buluşması taban ve tavan arasındaki birlikteliği sağlar. Değerler ne kadar güçlüyse duygusal bağ da o kadar güçlüdür. Bağ güçlü olunca etik ilkelere bağlılık artar ve iş huzuru sağlanmış olur. Öğretmenin kişisel değerleriyle okulun örgütsel değerleri arasında bir bütünlük sağlanamazsa, okul yaşamı bir anlam ifade etmez.
Misyon ve değerlerin benimsenmesi değerlerle yönetim sürecinin ilk aşamasını oluşturur. Okulda yöneticinin ortaya koyduğu değerler öğretmenler tarafından paylaşılmıyorsa bu değerler öğretmenler üzerinde etkili olmaz.  Değerlerin paylaşılmadığı bir örgütte de değerlerle yönetimden söz edemeyiz.Yönetici öncelik arz eden değerler setini belirler. Öğretmenlerin değerlerle ilgili düşünceleri alınır. Veli ve öğrenci düşünceleri alınır. Elde edilenler (misyon ve değerler) öğretmenlerin onayına sunulur. Onaylanan ve paylaşılan değerlerin toplumsal değerlerle tutarlılığı sağlanır. 
 Temel değerler fikir düzeyinde paylaşıldıktan sonra uygulanmaya çalışılır. Etik kurallara uymak, duyarlı olmak ve verimli olmak gibi değerler belirlenerek uygulanabilir. Değerlerle yönetim sürecinde gerçek başarı, değerleri ilan etmekten değil, onları sürekli gündelik örgütsel faaliyetlere yansıtmaktan kaynaklanır. 
Yönetici karar verme sürecinde kişisel değerleri değil, örgütsel değerleri temel almalıdır. Değerlerin iletilmesi, informal iletişim kanallarının açık tutulmasıyla sağlanabilir. Bir okul için kalite ve yenilikte önde gitmek, okuldaki herkesin haklarına saygılı olmak, takım halinde çalışmak ve en iyi eğitim hizmetini sunmak, paylaşılan örgütsel  değerler olabilir. Kollektif şuur, uygulamaya önem verme, yüksek başarı beklentisi, dürüstlük ve güven, yönetsel destek, sorun çözmeye yönelik karar verme, açık iletişim, saygı ve onurlu olma değerleri güçlü olan okulların özellikleridir.
Değerlerin işgörenlere aktarılması, iletişim kanalları zenginleştirilerek sağlanabilir. Okulun örgütsel değerleri, öğretmenlerin ve öğrencilerin beklentilerini bütünleştirmeye çalıştırmalıdır. Öğretmenler arasında eğitsel değerler açısından sağlanan uzlaşma, eğitim ve uygulamalarında ortak ölçütlerin oluşturulmasına yardımcı olabilir.
Hedefleri belirleyerek eyleme dönüştürme rolünü okul yöneticisi oynamaktadır. Okulun değerleri okul yöneticisinin değerlerine, okul yöneticisinin değerleri toplumsal değerlere dönüşür. Böylece değerlerle yönetilen okullar değerlerle yönetilen toplumlara dönüşürler.

Kaynak: ÇELİK, V. , Okul Kültürü ve Yönetimi, Ankara:Pegem Yayıncılık, 2002.



          Kuşakkaya Gazetesinde Yayınlandığı Tarih: 31 Ocak 2011 Pazartesi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder